Bezpieczna ewakuacja. Co warto wiedzieć w okresie wakacyjnym ?
Zbliża się czas wakacji, czas wymarzonego wypoczynku dla większości z nas. Przebywając na urlopie w nowych dla nas miejscach np. hotelach, schroniskach, pensjonatach, domach wczasowych, pamiętajmy aby na początku pobytu zapoznać się z zasadami postępowania w przypadku pożaru lub ogłoszenia ewakuacji w danym budynku. Może się to wydawać dla Państwa zbędne, aczkolwiek znajomość rozmieszczenia dróg oraz wyjść ewakuacyjnych w budynku zwiększa szanse na szybkie wydostanie się na zewnątrz. W trosce o Państwa bezpieczeństwo poniżej przedstawiamy podstawowe zasady zachowania się na wypadek powstania pożaru:
Jeśli zauważyłeś pożar:
– gdzie się pali
– czy zagrożeni są ludzie.
– co się pali
Nie rozłączaj się pierwszy! Dyżurny, który odbierze Twoje zgłoszenie, zada Ci dodatkowe pytania odnośnie zgłaszanego zdarzenia. Zapyta o Twoje imię i nazwisko, dokładny adres lub poprosi o inne informacje, które mogą być przydatne dla strażaków-ratowników. Poczekaj więc aż to dyżurny rozłączy się jako pierwszy, oczywiście pod warunkiem, że nie stanowi to dla Ciebie dodatkowego zagrożenia.
Pamiętaj! Zawsze słuchaj poleceń strażaków!
Co możesz jeszcze zrobić, zanim przyjedzie straż pożarna?
Jeśli sam nie jesteś w stanie ugasić pożaru, natychmiast opuść mieszkanie, zamykając drzwi jedynie na klamkę – nie zamykaj ich na zamek.
Pożar odciął Ci drogę ewakuacji? Nie panikuj!
Często w hotelach zainstalowany jest system wykrywania i sygnalizacji pożaru. Alarm pożarowy sygnalizowany jest sygnałem dźwiękowym. Alarm ten wywoływany jest automatycznie z chwilą wykrycia pożaru lub zadymienia przez system sygnalizacji pożarowej. Z chwilą zauważenia pożaru, dymu wydobywającego się z pomieszczenia lub wyczuwalnego zapachu spalenizny system sygnalizacji pożaru można również włączyć za pomocą przycisku ręcznego ostrzegania pożarowego, który najczęściej znajduje się na korytarzach oraz klatkach schodowych.
Opracowanie: Wydział Prewencji Społecznej KG PSP